Thursday, November 26, 2009

Jerih, derita dan PERPISAHAN

Jerih itu kekadang meletihkan. Derita acap jua memurungkan. Dan perpisahan telah memadam segaris senyuman.

Namun jerih menyumbang kepada hasil yang menggembirakan. Kejayaan berkat usaha tanpa putus asa. KEJAYAAN - lebih makna bersama penghayatan kepada teriknya mentari ketika mengejar. Manisnya terasa benar - menggenggam kejayaan - tatkala mengimbau peritnya menempuh kerikil jalanan.

Derita, meski membuatkan kita membungkam, namun tetap jua diteruskan. Derita MEMATANGKAN kehidupan. Langkah terasa lebih saksama, hatta mimosa tak terpijak dek kaki yang terbuka. Tipu daya ditangani sebijaknya. Ya, derita itu laksana ujian Yang Maha Penyayang. Akur akan kekuasaan-Nya, namun tetap jua membanting daya. Tetap jua bijak mengharungi segalanya.

Oh, perpisahan. Terpadam senyuman, namun di hati tersemat kerinduan. Ukhuwah sejati hanyalah kerana Tuhan. Liajalihi Taala La Ligharadhi Dunyawiyy. Perpisahan membawa kepada kerinduan. Dan kerinduan itu menambah tali ukhuwah. Perpisahan, rindu, ubatnya adalah doa yang berpanjangan. Semoga dia di sana tetap cekal. Tetap di bawah naungan-Nya, redha-Nya! Bukankah doa untuk sahabat yang dipanjatkan tanpa pengetahuannya lebih mustajab? Insya-Allah. Apa? Ukhuwah Fillah Abadan Abada.


Jerih, derita dan perpisahan. Mengajar kita menjadi insan.


Jerihnya menuntut ilmu.
Deritanya belajar berjalan.
Berpisah tatkala menjejak gapura persekolahan.


Oh, aku belajar menjadi insan
DIPANDU RAHMAT DAN KASIH SAYANG TUHAN!
Alhamdulillah...

Nota: didekasikan buat sahabatku yang teristimewa

1 comment:

  1. Salam...boleh kupas pasal couple x?saje je untuk pengetahuan...

    ReplyDelete