Saturday, November 6, 2010

Gamma - Bahagian 1

Dari sini, 'The Red Spot' yang semerah saga tampak jelas kelihatan. Langit di sini tidak begitu berawan, berbeza dengan kepulan kumulus dan kumulonimbulus yang sentiasa berbalam-balam di langit Bumi. Musytari kelihatan agak besar, tampak dekat sekali. Barangkali oleh dekatnya Musytari dari planet ini. Barangkali oleh kabirnya Musytari, gah dalam saf Sistem Suria kita!

"Tuan Gamma, tahniah".

Aku menoleh ke arah kapten bagi misi historik ini. Jari-jemariku pantas menjabatnya erat. Senyum. Inikah senyumanmu sebelum menggagau langit tinggi?


"Usahlah bertuan-tuan dengan saya. Siapalah saya tanpa budi tuan. Barangkali saya masih menebar jala di tengah samudera dan sekadar menatap mentari senja," aku sedikit merendah diri. Kagum akan perawakan Kapten George yang tampak kemas dan sederhana.

"Diana Victoria," gadis sunti di sebelahnya tersenyum memandangku. Tunduk aku segera. Tiada keupayaan bagiku untuk memandang wajahnya. Tunduk! Tunduk dan kekang gelora kasihmu, Gamma!

Aku terkenangkan gadis yang baru kukahwini sebulan lalu. Barangkali dia sedang bersimpuh di hadapan skrin televisyen, menanti aku berlepas menuju ke hujung langit. Barangkali sedang mencatur keresahannya agar tidak direntap segala kemungkinan. Sofia, namamu membawa definisi kebijaksanaan. Dikau harus bijaksana mengatur hidupmu selama pemergianku.

Atau barangkali sepeninggalanku selama-lamanya.

Mungkin bukan?

Terbiar sepi bangkai Polar II. Sengaja aku keluar untuk menikmati langit yang tetap indah seperti hari-hari sebelumnya. 'The Red Dot' masih di situ. Tetap di situ. Barangkali akan kekal di situ.

Siapa tahu, seandainya ribut gamat yang menyebabkan terhasilnya 'The Red Spot' akan berulang? Siapa tahu, seandainya Musytari bakal memiliki dua titik besar di atas permukaannya?

Siapa tahu?

Tersenyum aku sendirian. Musytari dengan dua titik merah yang besar. Alangkah janggalnya. Alangkah!

Aku menutup mata seraya terbersin. Merah segera pipiku. Kapten George dan Diana langsung tidak mengerling ke arahku, bahkan ralit berbual sesama mereka. Aku terbersin - aku diumpatkah?

Pintu automatik terbuka luas. Kapten George tiba-tiba berhenti menapak. Diana juga. Aku jadi gugup. Lantas bebola mataku membundar. Terlongo.

Andai inilah dia, wahai, teknologi ciptaan manusia sudah semakin maju!

Entah ke mana sangkaan burukku tadi melayang pergi. Entah ke mana kenangan kasmaranku terhadap Sofia terlontar lari.

Seandainya aku hidup dalam zaman Gagarin, ini sudah semestinya di luar jangkaan!

Gah sekali Polar II berdiri. Membidang dadanya, seakan-akan menggodaku untuk mengecap nikmat yang tersedia. Memang benar-benar aku tergoda!

Dindingnya berkilat sekali. Tinggi, tingginya bagaikan menjulang melebihi Sequoia gergasi. Pemeriksaan terakhir secara menyeluruh terhadap Polar II sedang giat diusahakan.

"Ini Polar II," Diana memperkenalkan meskipun aku sudah lama mengetahuinya. Gamma, inilah kisah sejarah terulung yang bakal kaualami!

Belikatku sedikit terketar-ketar apabila duduk di kerusi Polar II. Kapten George dan Diana tampak begitu optimis. Aku menatap raut wajah Diana lama.

Sofia, bolehkah kau berkongsi bumbung bersamanya? Kita bertiga sama-sama merodok masa hadapan. Mengharungi setiap onar dan kerikil.

Boleh kan?

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment