Monday, February 2, 2015

anak kecil comel, dan teguh!



Sungguh, kekaguman tak pernah tak tertancap dalam benakku saat menyaksikan sang anak kecil. Bukan kerana mulusnya dia daripada dosa, kerana setiap kita kan bermula daripada titik yang berbeza saat mula kita berjinak dengan tarbiyah. Bukan kerana kurangnya tanggungjawab dan komitmen yang perlu dia penuhi, kerana kesempurnaan akal itu satu kemuliaan, maka taklifan yang hadir bersama kesempurnaan akal itu satu pengiktirafan kepada kemuliaan.

Namun, sang anak kecil, dalam lirih matanya bersinar mengisyaratkan kepadaku yang dia tidak nampak adanya halangan untuk maju. Baginya, setiap di sekelilingnya itu potensi; ibu bapa yang di sisi, marabahaya agar dia atasi, pelajaran baru agar dia terus bervisi dan misi. Pandangan mata suci itu menjadikan dia tak mengenal makna berundur, kerana baginya selangkah bertatih ke hadapan walaupun kecil itu satu pencapaian teragung yang pernah dia kecapi sejak pencapaian teragung sejenak langkah lepas, atau dalam erti kata lain, setiap satunya adalah kemuncak pencapaiannya.

Sang anak kecil, dalam lembut pipinya beralun itu mendepankan dia terhadap apa sahaja cabaran. Bak kata orang, kapal di pelabuhan terlihat gah, walhal kapal bukan dicipta untuk segak di situ. Lembut pipi itu bukan baginya mutiara untuk disimpan kedap dalam bejana, sebaliknya ia menjadikan dia bersiap siaga untuk terus maju. Dia tak kisahkan lembut mana pipi bayi lain, atau secomel mana purnama wajah mereka. Kerana, dia tahu dia juga punya kecomelannya yang tersendiri, yang dia tak perlu memenatkan diri untuk mencemburui kerananya.

Sang anak kecil, dalam kamus hatinya hanya wujud perasaan keinginan yang kuat. Gonggok ditemui dirasa di bibir maka bengkaklah, lalu dia kenal erti kesakitan. Sepotong kek di tangan dipukul-pukul maka hancurlah, lalu dia kenal makna kelembutan. Dua permainan di tangan dikongsikan, maka dia belajar maksud kedermawanan. Hatinya mengawal diri dengan baik, kesilapan lalu baginya satu ilmu baharu. Hatinya penuh kasih sayang, yang dia takkan penat bangkit jika tatihnya rebah, yang dia takkan penah berdendam pada yang menyakiti, tak mengharap melainkan kepada yang mengasihi. Kerana dia sayangkan dirinya, dunia baginya adalah manifestasi kuasa perkasihan.

"Jangan kalian berputus asa, maka sesungguhnya berputus asa itu bukanlah daripada akhlak orang Islam".
Anak kecil itu takkan berminat dengan kalimah 'putus asa'. Dan saat aku berputus asa, bukanlah aku perlu menjadi anak kecil kembali, dengan mata bersinar bulat, pipi mungil memikat dan hati murni mengikat,

namun jauh lebih tinggi daripada itu, aku hanya perlu memilih untuk bangkit, dan terus maju ke hadapan. Kerana keputusasaan itu satu pilihan, yang hanya aku sendirilah yang mampu menentukan.

Kredit: Syed Muhammad Syed Muzni.
Kredit inspirasi: Putera Rayyan.

Kredit kepada pemlik gambar asal.

0 comments:

Post a Comment