Sunday, January 11, 2015

#04 hati nan celik


Cuit bahu.

Biar terus-menerus manis iman dicecap.

Digapai buahnya rendah merendang, menggelayut dalam redup taman tarbiyah. Hingga cecap sementara itu berlangsung abadi.

Abadi dalam damai syurgawi. Terubat pahit mehnah duniawi.

Dan di atas denai panjang menuju damai itu, perbekalan iman manis dicecap ini tak kecil urgensinya. Peri pentingnya.

Namun ada manis beralun, yang sebetulnya racun.

Di atas denai menuju damai, bukan sedikit yang terjelepok kerana tersalah bekal. Semisal samudera lautan, dia air yang justeru hanya menambah kehausan! Di belantara pun, yang cerah warnanya itu jangan dianggap manisnya membuatkan langkah kita akan ke hadapan jauh,

sebaliknya dia penyebab kita jatuh.

Apabila dahaga, terkeliru dengan luasnya lautan tanpa sempadan. Apabila lapar, terpukau dengan gilang warna buahan rimba berbahaya.

Pandangan mata selalu menipukah? Benar, sedikit. Pandangan mata itu, dia tertipu. Oleh dunia, syaitan dan nafsu.

Kerana itu Allah kurniakan mata hati. Hati yang cukup terang untuk melihat dan menilai. Dengan itu, ada keperluan kepada kefahaman ilmu dan bimbingan wahyu.

Kata ilmu, bumi berputar laju pada paksinya. Mata sebaliknya, melihat pasu pegun di tempatnya.

Kata wahyu, malaikat pencatat sentiasa bersama. Mata sebaliknya, melihat ketiadaannya - sebagai lampu hijau untuk mencuba dosa.

Kan?
Katakanlah: "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutku, menyeru manusia kepada Allah dengan berdasarkan basirah (keterangan dan bukti yang jelas nyata). Dan Maha Suci Allah dan bukanlah aku dari golongan yang mensyirikkan Allah." (QS 12:108)
Dengan basirah itu, mata hati yang kabur akan menjadi terang benderang. Cerah umpama siang. Mata hati yang terpejam akan kembali celik.

Celiklah hati, di sana akan ada bimbingan Illahi menaungi. Memandu ke denai yang sepatutnya. Menegur dengan ujian ketika tersilap dan lalai melupakan. Hati nan celik itu takkan cepat melabel ujian sebagai bala yang menjauhkan, sebaliknya sebagai teguran dan panggilan merindukan. Hati nan celik itu takkan segera menganggap kemewahan sebagai istidraj yang memusnahkan, sebaliknya ajakan menggandakan kesyukuran.

Celiklah hati, nescaya takkan tersilap lagi. Sebagaimana doa 'Ya Allah, tunjukkanlah kebenaran itu sebagai kebenaran, dan rezekikan kami untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah kebatilan itu sebagai kebatilan, dan rezekikan kami untuk menjauhinya", akan tertepislah daripada kebatilan, kembali memilih kebenaran. Sebagaimana tertepisnya tangan Musa alaihissalam lalu memilih besi yang panas, kerana itu yang terbaik untuknya.

Celiklah hati, akan tawar maksiat dan dosa kepada Illahi. Kerana hati telah mencecap manisnya iman, dalam redup taman tarbiyah. Hati nan celik akan memandang fatamorgana kemanisan maksiat itu sebagai duri di kerongkong dan hati, mencucuk menyeksa sehingga ke pangkal kalbu. Malah, kelak dalam panas membakar akan dibakardebukan, berulang abadi tanpa henti.

Celiklah hati, rajukmu takkan sendiri. Tangismu takkan sepi. Kerana hati nan celik meyakini Allah sentiasa di sisi. Saat semua orang meminggirkan diri. Saat semua mencemuh melontar duri. Saat di Taif, Junjungan dilempar bebatuan. Hati baginda nan celik itu merasakan Allah sebaik-baik pengganjar pahala. Sebaik-baik penguat semangat. Sebaik-baik penyuluh inspirasi. Malah sebaik-baik pemberi hidayah kepada generasi selepasnya!

Dan celiklah hati, akan nampak antara kemanisan manfaat yang mencumbu dengan 'kemanisan' mudarat yang menipu. Antara jeram mengalir yang melegakan dengan lapangnya lautan yang mengontangkan. Antara manis madu yang membahagiakan dengan racun yang membawa sesalan.

Hati nan celik akan membimbing kepada bekal yang betul. Disimpan erat di dalam mangkuk tingkat. Justeru kerana berbekal itu perlu. Pasti, Kunci damai syurgawi. Justeru hati itu menteri jasadi. Justeru hati itu indikasi jasadi. Baik sang hati maka baiklah jasad itu. Celik sang hati maka celiklah insan itu.

Celik hati itu hanya dengan ilmu dan wahyu. Bukan pandangan mata zahir, yang tertipu oleh kaburnya jerebu kelabu ragu.

Lantas berbekal itu, akan jadi bekal yang jitu. Iman yang manis dicecap. Yang manisnya terus menerus memeluk hangat, saat disapa perawan di gerbang, di hujung denai menuju damai.

Bukankah di atas denai menuju damai ini, sebaik-baik bekal adalah takwa? Yang berpangkal di dasar hati, terpancar pada amal sahaya?

Cubit kalbu.

Lalang berdekatan jelas dikejar, Pohon rendang di kejauhan kabur di pandangan.

0 comments:

Post a Comment