Friday, October 24, 2014

#02 taman tarbiyah


 

Cuit.

Demikian seni menenun tarbiyah. Dimainkan peranannya oleh ibu bapa, hatta murabbi dan murabbiyah. Seni, tak memaksudkan sentuhan dan belaian lembut selamanya. Kerana seni pahat kayu itu, bukankah dipalu, sehingga kagum berpasang mata pada ukirannya?

Demikian tarbiyah mencorak mencanting, dengan awan larat redup bergemawan, pahat berketuk padu kedengaran. Lalu lahirlah individu impian. Kenapa? Kerana sambil akarnya dalam mencengkam mendepani taufan ribut membadai, umpamanya dia juga teduh rimbunan buat mundar-mandir bingung pengembara jalanan, bebuahan ranumnya dicecap kerongkong pendahaga pengajaran, kemas perdu dan banirnya untuk belikat rapuh yang jerih mengais perbekalan,

dan mekar indah kembangnya berkelopak mewarna hati nubari yang reput terlayut.

Sungguh, taman ini indah buat mata yang memandang, harum bau-bauannya sejauh saujana menjelang, manis bicara-bicaranya untuk telinga yang terpasang. Taman tarbiyah ini, indah memeluk merangkul jiwa yang datang merendah, hati yang tunduk menyerah.

Orang kata, indah sifatnya subjektif. Benar, namun betapa pelbagainya contengan indah itu, tetap setiapnya memaut mereka yang menatap.

Bagaikan indahnya orkid bagi Akh Majid, mawar bagi Ukht Mardhiyah dan dafodil bagi Pak Cik Gabbana. Begitulah!

Allah Yang Maha Indah, menghiaskan keindahan tarbiyah sesuai duri ditapaki, akar disusuri dan gelap diredahi. Agar setiap yang berbaring di atas hijau hamparan taman enggan menjauh meminggir pergi. Apatah lagi terbujuk ke terik gersang membakar abadi.

Mana tak indah tarbiyah itu, saatnya dia gusar teraba-raba gelita, lalu ditunjuki kepadanya sinar hidayah bercahaya? (93:8)

Mana tak indah tarbiyah itu, tatkala nafsu mengecewakan diri, lalu melampaui batas insani, berbisik Dia memujuk hamba kesayangan-Nya agar tidak berputus asa dari rahmat-Nya? (39:53)

Mana tak indah tarbiyah itu, sehingga kalam dari sisi-Nya dikirim menembusi hati yang lembut mentadabburi? Guna membimbing langkah agar tak rebah, menyuluh denai agar tak tersadai, memantapkan hamasah agar terlestari himmah?

Indah, duhai saudara. Benar, walaupun kita sangat sering terlupakan. Malah melupakan.

Mana tak indah tarbiyah itu, ketika selayaknya di tebing jurang neraka hampir tersungkur gelincir ke dalamnya, yang tersedia azab bara sengsara menanggalkan kulit menggelegakkan kepala menikam dalam,

lalu hadir nikmat-Nya menyelamatkan, memimpin pulang ke pangkal, menyatukan dan mempersaudarakan (3:103),

seraya terkumpul bersama, berubah bersama dan mendoakan sesama? Alangkah!

Cubit.

(Kredit kepada pemilik gambar asal)

0 comments:

Post a Comment