Saturday, December 27, 2014

plot twist: meranduk banjir


Terkadang sehingga sebegitu rupa sekali plot twistnya.

Kalau disusun dalam kronologi penceritaan musibah (baca: ujian) melanda negara 2014, entah berapa kali plot klimaks itu berlaku - kekapal terbang, kemarau panjang, bebanjir yang berat nanang - dan susut semula dalam kealpaan kita. Cepat sahaja kita plot twist jadi terleka.

Sedang mereka meranduk banjir, Allah sedang membentuk (baca: mentarbiyah) kita.

Daripada plot berkelahi bercakaran - baik dalam politikus partisan, perniagaan korporat kompetitif, pertembungan media tradisi dengan media arus perdana, atau perjuangan sentimen keagamaan (dan ucapan perayaan keagamaan) dengan berbaur emosi - cukup dengan banjir luar biasa, sekelip mata Allah lakarkan plot twist menjadi bantu-membantu berkasih sayang bersimpati empati.

Daripada plot kelekaan hiburan dengan sajian hedonisme secara bufet menyelerakan, cukup banjir mencuit, Allah cubit kita kembali menghamparkan sejadah memohon diangkat ujian tak tertahan.

Daripada plot berbelanja sakan akhir tahun, kembali ke sekolah dengan baju putih kasut kilat-kilat berkiwi bertali ikat kemas dengan beg troli merah jambu, cukup banjir mencuit, Allah cubit kita menyumbangkan segala-galanya kepada tabung kemanusiaan. Kalau sumbangkan segala-galalah.

Yang berautoriti sedang bercuti pun hinggakan perlu pulang segera. Yang tidak ada autoriti ni pun berjemaah - ana imam enti, enti makmum ana - turun menyertai sukarelawan.

Semua aspek sedang diuji hebat. Sejauh mana kekurangan dan penambahbaikan serius atau sambil lewa; sistem saliran, sistem bantuan, sistem perhubungan, sistem jentera, sistem kesukarelawanan dan sebagainya.

Menuding jari? Bahkan, sedang diuji juga sejauh mana kita masih selesa di takuk lama. Sedangkan yang tidak pernah banjir pun ditenggelami air. Hatta tempat yang dirangka sebagai pusat pemindahan baru pun. Tak disangka-sangka.

Justeru kita menyangka kita yang selesa dengan kehidupan seharian takkan diuji oleh Allah dengan ujian yang membuatkan kita terduduk?

Atau kita menyangka kita yang muda bergetah takkan disapa maut ketika menelaah nota peperiksaan penuh khusyuk?

Plot twist di sekeliling kita itu di tangan Allah.

Tinggal sahaja kita membuat plot twist hidup kita untuk hidup berpandukan syariat-Nya.

Dunia ini penuh dengan kebaikan, jika kita memilih untuk melihatnya (yang ni quoted).

Cuit bahu, cubit kalbu.

1 comment: