Tuesday, December 30, 2014

muhasabah senja 2014


Setiap kali menjelang senja, pak nelayan akan merenung panjang syahdu; masih adakah hening subuh esok untuk aku kembali turun ke laut mencari rezeki buat anak dan isteriku?

Sungguh, dia sedar bahawa dia berhempas pulas mengusahakan yang terbaik untuk kehidupannya. Bahkan, biar sahaja dirinya, asalkan keluarganya bahagia. Bot sangkut usang, pukat koyak, ombak deras. 

Kerana di madrasah, pak ustaz selalu mengulang; hukama' pesan kita merancang akhirat seolah akan mati sekejap lagi, namun rancang untuk dunia seolah-olah akan hidup selama-lamanya.

Bukan dia tak punya impian. Impian untuk keluarga. Dan dia yakin, untuk itu dia harus memerah keringat tulang empat keratnya saban hari. Setiap hari dan saban masa. Tiada alasan untuk dia sesekali berasa malas, kecewa, putus asa dan menangisi takdirnya. Apa yang didapati silap, dia perbaiki dengan segera. Yang dia ketemu yang bagus-bagus, dia teruskan.

Kerana masa depan keluarga terpikul di atas pundaknya.

Bukan dia tak pernah kalah. Pernah jua botnya terbalik dilambung ombak, sempat dia berpaut. Teman-teman segera mampir menghulurkan tangan. Lalu dia jadikan peristiwa itu sebagai cabaran untuk terus mengharung geloranya.

Kerana itu, dia merasakan tiada sebab untuk dia berhenti.

Andai dia berhenti, habislah keluarganya menderita. Dia sayangkan mereka. Sepenuh jiwa.

Kerana itu, dia yakin bahawa esok mentari masih terbit di ufuk. Harapan harus disemat, meskipun di sana ada ketidakpastian.

Demikian potret kedut di wajah pak nelayan merenung senja hari dalam senja usianya, yang merancang untuk kehidupan dunianya seolah-olah dia akan hidup selama-lamanya.

Sedangkan dalam kelam senja itu, kita yang menjalankan tugas dakwah dan tarbiyyah mengislahkan masyarakat hanya menghembuskan nafas sambil lewa, sedangkan kita mungkin mati sekejap lagi, 

pergi bersama terbenamnya matahari.

0 comments:

Post a Comment